L’any 2006, Teresa Muñoz va publicar, coincidint amb els vuitanta anys de Josep Maria Castellet, la biografia homònima del que havia estat el principal artífex d’Edicions 62. Castellet, director literari i cara visible –elegant, imponent i serena– es va jubilar l’any 1997 havent aconseguit bastir un catàleg extens (difícilment igualable, en el minúscul mercat editorial català) que va saber compaginar amb estudis sobre Josep Pla (Josep Pla o la raó narrativa, 1978) i teoritzant sobre el realisme històric, del qual l’exemple més controvertit segueix sent l’antologia Poesia catalana del segle XX feta amb Joaquim Molas. A més de la biografia ‘canònica’ de Muñoz, Castellet s’ha acostat al gènere autobiogràfic a partir del Dietari de 1973 –publicat fa només dos anys– i Els escenaris de la memòria (1988), retrat de “diversos personatges fonamentals de la cultura catalana, espanyola i internacional” que en certa manera reprèn a Seductors, iŀlustrats i visionaris. “Igual que havia fet a Els escenaris de la memòria, els retrats es complementen amb una part autobiogràfica”, explica Castellet, vestit de forma impecable i tan atent al seu discurs que no se n’adona quan el mòbil li comença a sonar: ha de ser Pilar Beltran, editora de 62 des de fa set anys, qui li faci notar, i ell respon amb un dels seus somriures habituals abans de demanar-li que el desconnecti.
Mitja dotzena d’amics
Els retrats d’Els escenaris de la memòria, que acaba de ser reeditada a la col·lecció Biografies i memòries, es fixaven en Giuseppe Ungaretti, Mercè Rodoreda, Josep Pla, Rafael Alberti, Pier Paolo Pasolini, Octavio Paz, José Luis López Aranguren, Mary McCarthy i, en paraules de Castellet, “l’estrambot” Pere Gimferrer. A simple vista, no tots els personatges de Seductors, visionaris i iŀlustrats són tan llaminers com els del primer volum de retrats: l’editor Carlos Barral, l’assagista Joan Fuster i el novel·lista ("i mentider") Terenci Moix comparteixen protagonisme amb Manuel Sacristán, primer “amic inteŀlectual” de Castellet, el polític Alfons Comín i el poeta Gabriel Ferrater, a qui l’autor dedica quinze pàgines tan interessants com efímeres. “La primera versió del text tenia més de cinquanta pàgines, i quan la vaig rellegir em vaig adonar que havia aconseguit un text divertit a base d’anècdotes sobre un alcohòlic. No volia donar aquesta visió de Ferrater: va ser per aquest motiu que em vaig decidir per escollir un moment, els premis internacionals de literatura promoguts per Barral i Einaudi als seixanta, i explicar la lluita de Ferrater per aconseguir que Witold Gombrowicz guanyés”. Castellet va començar a recordar els amics seductors a principis dels noranta amb el retrat de Sacristán. Els altres cinc l’han tingut ocupat durant els últims quatre anys, i l’únic que s’ha quedat fora –el de Montserrat Roig– formarà part, molt probablement, del seu proper llibre.
Publicat a Time Out Barcelona (92, 6–12 de novembre del 2009)
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada