18.12.09

Qui decideix el que tu veus - Llibres (1)


Jaume VallcorbaPlana

Editor de Quaderns Crema i Acantilado
“El nostre catàleg pretén recuperar un cert passatperò també mira cap al futur. Durant els últims trenta anys, Quaderns Crema ha publicat primers llibres d’autors que avui són referents”. Quim Monzó. Sergi Pàmies. Francesc Serés. “L’èxit d’Acantilado ha estat enorme: ha sorprès a la pròpia empresa”. Només cal que recordem encerts com la publicació de l’obra d’Stefan Zweig o de Josep Roth i aventures agosarades com Memorias de ultratumba, de Chateaubriand, i Vida de Samuel Johnson, de James Boswell. “Últimament estem acostant-nos a la línia de descobertes de Quaderns Crema: hem publicat els debuts de Juan Martínez de las Rivas i David Monteagudo”. A diferència d’altres editorials, que “publiquen el que la gent vol”, a Vallcorba el satisfà poder dir que amb les seves dues editorials posa en circulació “allò que la gent encara no sap que vol”. Vallcorba es mostra entusiasmat amb el seu projecte però no pot deixar de ser crític i pessimista en aspectes com el del públic lector en català: “Ha baixat molt, els últims deu anys. S’ha cregut que l’important era mantenir una indústria, i aquesta opció ha estat un gran error: s’hauria d’haver treballat observant el públic lector”. Per a Vallcorba, aquest creixement no hauria d’haver-se fonamentat en factors de caire lingüístic: “Els darrers anys, s’ha donat massa importància a la llengua, quan aquesta hauria d’haver-se considerat l’instrument fonamental per seguir fent literatura”.

Ernest Folch
Conseller delegat de 36L Books
Després de passar per Edicions 62 i fundar Ara Llibres l’any 2002, Ernest Folch no podia deixar passar una oportunitat comercial tan temptadora com és el llibre digital. 36L Books, distribuidora formada amb capital de Cultura 03, Abacus, Vicens Vives i l’empresari Ferran Soriano, ha obert les portes –virtuals– el 3 de desembre. “Hem llançat la primera gran marca de consum de llibres digitals, Leqtor.com, que volem que sigui de referència en el món del consum del llibre digital a Catalunya i a Espanya”. A més de posar a la disposició del consumidor més de 1.000 títols, 36L Books ha estrenat lector de llibres propi. “Volíem lligar l’aparell als continguts digitals de qualitat, cosa que fins ara no estava a l’abast del lector”. Folch està convençut que el llibre digital no anirà en detriment del format paper. “El nostre objectiu és crear un nou canal. A diferència del que ha passat amb la música, el llibre digital completa un altre mercat: és una nova forma de consumir. Estic segur que Internet pot fomentar una nova manera de llegir, més pràctica, més còmoda i més barata”.

Sandra Bruna
Directora de l’agència literària Sandra Bruna
“Últimament apareixen agents literaris com bolets. Sembla que sigui una feina fàcil i des de fora sembla que no exigeixi gaire i que sigui molt rendible…”. Sandra Bruna desmunta ràpidament aquesta opinió: “El percentatge que l’agent s’endú és molt baix, l’aposta per autors novells és arriscada i el treball amb els escriptors i les editorials és sempre complicat, perquè tothom vol la màxima dedicació. És una feina molt honesta, on cal que ens mostrem com una part en què s’hi pot confiar”. Després de deu anys treballant a l’agència de Mercedes Casanovas, Bruna va decidir començar la seva pròpia aventura el 2001. Dels vint autors inicials ha passat als gairebé cent-trenta que actualment representa. “A l’agència treballem vuit persones, però tres d’elles es dediquen a comptabilitat, una altra a comunicació i una cinquena es dedica a fer la tria d’autors. Ens escriuen unes dues-centes persones al mes, a qui demanem que ens passin el primer capítol del llibre, la sinopsi i el currículum. Si passen la prova, llavors demanem els manuscrits”. La major part dels escriptors representats per Bruna són catalans. “La literatura catalana és un mercat petit però vaig decidir apostar-hi perquè creia necessària la professionalització dels autors”. D’entre els noms que actualment representa hi trobem Vicenç Villatoro, Isabel Clara-Simó i Sílvia Soler, tot i que l’autor que va popularitzar l’agència va ser Ildefonso Falcones, que va irrompre a les llistes de vendes l’any 2006 amb La catedral del mar. “Actualment em toca llegir entre tres i quatre manuscrits a la setmana. Pràcticament no em queda temps per llegir com a hobby…”

Imma Bellafont
Presidenta del Gremi de Llibreters de Barcelona i Catalunya
“El gremi de llibreters va ser fundat l’any 1553 i és un dels més antics de Catalunya”. Aquestes són les primeres paraules d’Imma Bellafont, l’actual presidenta, que a continuació apel·la a l’esperit democràtic del gremi, que se sotmet a eleccions cada quatre anys, i a la seva estructura tripartida: “Hi ha, per una banda, una junta executiva que es troba un cop al mes, formada per deu persones de diferents llocs de Catalunya; la junta directiva o plenari, amb vint llibreters que es troben un cop cada tres mesos; per últim, hi ha també diverses vocalies que es formen per estudiar diversos aspectes del món del llibre”. Convocar i decidir el Premi Llibreter és una de les activitats més visibles del Gremi. “Pretén fer renéixer una sèrie de llibres que han passat una mica desapercebuts”. “Una altra vocalia que ha començat a treballar és la del llibre digital. El Gremi no està tancat a cap nova idea, si bé és veritat que els llibreters ho veuen com una cosa llunyana i la gent que de moment compra l’aparell i els arxius és molt poca. Ara que el llibre electrònic tot just comença, el gran repte seria que editors, distribuidors i llibreters aconseguíssim unir-nos en un sol gremi. Tot aniria molt més coordinat i avançaria més ràpidament, si ho féssim. El model alemany –que ens sembla el més interessant– ja funciona d’aquesta manera”.

Publicat a Time Out Barcelona (97, 11–17 de desembre)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada