Tots aquells que van descobrir el geni musical de Faris Nourallah gràcies a la compilació publicada l’any passat per Green Ufos Near the sun confirmaran amb aquest "Il suo cuore di transistor" el que segurament ja van suposar o, si més no, intuir: que estan davant d’un dels compositors de música pop més ressenyables i sorprenents del moment. De motius que corroborin aquesta afirmació n’hi ha uns quants: 1/ L’aparent facilitat de cançons com la inicial Black car, que als deu segons és capaç de fer-nos somriure i als trenta de fer-nos ballar –sí: és una cançó amb beats disco–, i això que si ens fixem en la lletra el rerefons no és massa optimista (el cotxe negre és la Mort, així, en majúscules, la que tard o d’hora ens atraparà a tots); 2/ Les lletres, efectives però gens pirotècniques, que amb quatre pinzellades són capaces de situar-nos molt a prop del cor afectat –a vegades, amb ganes de sonar melodramàtic i tot– d’en Faris (podríem posar com a exemple la magnífica "Don’t kiss", on el narrador ens recomana que no fem petons perquè podríem enamorar-nos i això ens podria trencar el cor); 3/ Les estructures de les cançons, que adapten els clixés i fórmules de la música pop al terreny ja sigui realista –i sovint torturat– com en un territori oníric o fantàstic gens menyspreable ("Dreamkillers", o com l’art sovint pren sentit lluny dels problemes de la vida); 4/ La sensació –que ja es tenia amb els seus discos anteriors i, de forma condensada, amb el "Best of" de l’any passat– que Faris podria escriure qualsevol tipus de cançó, i que ha escollit precisament la música pop perquè és un terreny apte i fructífer per anar fent i desfent al seu gust (si no, pregunteu-li a Sufjan Stevens o a Stephin Merritt).
Amb un peu posat en l’herència Lennon-McCartney –que no és poca, i per molt que alguns s’entestin a tirar per terra, és un llegat potentíssim i d’una vigència esparverant– i amb l’altre ben ferm en les harmonies vocals dels Beach Boys –tot i que cada vegada són menors–, Nourallah ens demostra amb "Il suo cuore di transistor" que és capaç d’entrar a la lliga dels prolífics (quatre discos en quatre anys) i, a més, de fer-ho amb nota. Cançons com "Break your vows", "Raining" o "Dreamgirl" demostren que l’instint creador del de Dallas segueix tan encertat com a "Sick in the escalator", "Let’s get married" o "Brogadiccio", tres dels seus dards més ben enverinats; pel que fa a les principals innovacions sòniques, cal destacar el regust mexicà del sintetitzador de "Chaos" i l’explosió aràbiga del final de "Don’t kiss". Amb l’excepció de "Black car" i (potser) "Raining", les noves cançons sonen més relaxades que les de "King of Sweden" i més estudiades que les de "Problematico", amb una major presència del piano, que Faris promet corregir en el seu proper disc, que, per cert, ja té escrit i es titularà "Give and take".
Publicat a Benzina (primera etapa, any 2007)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada