A ningú no li agraden les dues hores prèvies a agafar un avió. Els controls de seguretat són inexorables, i tot sovint cal aguantar cues importants per facturar les maletes. L’estoïcisme de Zenó de Cítion o Sèneca ens vénen al cap quan pensem en els prolegòmens que hem de seguir cada vegada que tenim la intenció de volar. Tot i això, els avions ens interessen, no només quan se’ns emporten a llocs més o menys recòndits sinó també quan els observem volant per damunt nostre, arribant a l’aeroport o marxant-ne. Si, a més, l’avió que veiem ja és capaç de fer alguna acrobàcia, el magnetisme i el fenomen ‘boca oberta’ estan garantits. L’any passat, el Red Bull Air Race, acte central de la Festa al Cel, va reunir més d’un milió de persones. “Les carreres aèries són l’esport de motor amb més públic objectiu del món”, ens diu Alex MacLean, pilot madrileny que fa cinc anys que participa a la cursa. “Al llarg d’aquest temps he comprovat que el món llatí viu amb molta intensitat l’experiència de sortir a veure l’espectacle. Aquest any esperem tenir un milió i mig d’espectadors”. Després de passar per Abu Dhabi, San Diego, Windsor, Budapest i Porto, el primer premi del Red Bull Air Race es decidirà a Barcelona. Serà una lluita aferrissada entre Paul Bonhomme i Hannes Arch. L’objectiu de MacLean –que ocupa de forma provisional la dotzena posició– és fer la seva millor carrera de la competició i arribar al pòdium. “Sóc conscient que serà complicat, però el fet d’acabar el campionat a casa segur que m’ajuda”, diu MacLean.
Una vida a 600 km/h
“Quan vaig començar a volar de seguida em va atreure molt el risc i l’acrobàcia aèria. De seguida que vaig poder vaig entrar al món de l’esport: arribar a les competicions internacionals és molt difícil, però la recompensa val molt la pena”. MacLean ha viscut l’eclosió de les curses aèries. Precisament aquest any es commemora el centenari de la primera cursa esportiva. A la Grande semaine de l’aviation de Reims, els avions més potents aconseguien arribar als 75 km/h. Actualment, MacLean agafa els 600 km/h. “És un moment espectacular. L’adrenalina i els reflexos van a tota màquina. Pilotar un avió de competició requereix tenir tots els sentits ben desperts”. A MacLean li sembla apropiat parlar del Red Bull Air Race com la F1 de l’aviació: “La F1 i nosaltres oferim esports al límit tècnic i humà. Al mateix temps som un banc de proves per a l’evolució dels vehicles motoritzats”. La sessió de qualificacions serà dissabte a partir de les 15.30 h i durarà dues hores. L’endemà, la cursa començarà a les 14.30 h i després de diverses proves hi haurà la gran final (16.45 h), on només participaran els quatre millors pilots. Com que es tracta de l’esport més ràpid del món, una hora més tard ja se sabrà el guanyador del campionat.
L'Alex MacLean madrileny té un doble britànic que es dedica a fer fotografies des del cel
Exhibicions menys frenètiques
Com cada any, la tensió de la cursa serà combinada amb les acrobàcies de la Patrulla Acrobática Paracaidista del Ejército del Aire –coneguda amb sigles alimentàries, PAPEA– o les aparicions de la Patrulla Aspa, formada per cinc helicòpters lleugers i ràpids que porten el sobrenom de colibrís. La Fundació Parc Aeronàtic de Catalunya farà la seva aportació mostrant els primers reactors espanyols, el vol acrobàtic de la Patrulla Culebra i dos avions d’extinció d’incendis. El cel de Barcelona serà sobrevolat també per un avió de combat de la Segona Guerra Mundial (el F4U-4 Corsair) i per diversos avions de l’Armée de l’Air francesa, que comptarà amb la presència del campió del món d’acrobàcia, Renaud Ecalle, pilotant el diminut Alphajet Extra 330SC.Tolosa–Barcelona, 90 anysPer si no n’hi hagués prou, el moll de la Marina presentarà diverses activitats organitzades per l’Oficina de Turisme de Tolosa, amb motiu del 90è aniversari de la inauguració de la línia de correu aeri entre Tolosa i Barcelona, de la mà de la companyia Latécoère.Els visitants podran veure l’exposició “Un avió: com vola?” (vegeu l’agenda; pàg. 39-45), entrar al cockpit de l’avió supersònic Concorde i embarcar cap a una destinació desconeguda en un simulador de vol.Per últim, la Grainerie de Toulouse i la Central de Circ de l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya presentaran espectacles acrobàtics basats en la pervivència dels mites i arquetips.
Publicat a Time Out Barcelona (87, 2-8 d'octubre del 2009)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada