
“El gran repte literari d’aquest llibre era fer creïble la història d’amor entre una persona amb qualitats físiques monstruoses i una noia maca”. Paral·lelament a la feina de seduir l’Eulàlia –i als articles que escriu per un diari menorquí–, en Simó prova d’escriure la seva novel·la. “En Simó fa que l’Eulàlia s’encomani de l’amor i la dèria per la literatura. Gràcies a això ella pot aconsellar-lo mentre escriu: en comptes de fer un llibre com una capsa de sabates, vol que arribi a fer-ne un que desprengui la màgia de la caixeta de música”. La ballarina de la caixeta –que es mou lentament al ritme d’El llac dels cignes– remet a un passat i desperta una colla de sentiments que Pons mostra, sense por ni vergonya, al llarg de la novel·la. “A la literatura catalana hi ha un sentit del ridícul superior a d’altres literatures. L’humor és l’or de l’art, però refugiar-se únicament en la ironia no em sembla bé”. Igual que a Barba-rossa, la seva última novel·la, La casa de gel està estructurada en microcapítols que combinen l’esperit encisador de la narrativa oral amb un lirisme capaç de transmetre imatges directes que, no obstant això, costen de fer desaparèixer. “La meva narrativa és molt visual, però no cinematogràfica. Les imatges tenen la facultat de quedar en la ment del lector amb més facilitat que els raonaments”. La falena que pica contra la llum amb insistència, fins que mor cremada. Els llibres que Simó llença a mar. El peix que Eulàlia embolica amb papers del diari on escriu el seu pretendent.
Publicat a Time Out Barcelona (117, abril del 2010)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada