10.11.09

Imatges per tot arreu


Una de les cançons més conegudes dels Bishop Allen és Click click click click, homenatge des del folk-pop alternatiu a l’activitat frenètica dels fotògrafs aficionats, que gràcies a les càmeres digitals poden satisfer la bulímia d’imatges de la nostra societat. L’interès per una fotografia menys immediata –i menys propera al fast food– es fa palès aquests dies a Barcelona gràcies a diverses exposicions que volen recuperar el valor de la imatge per diverses vies: el fotoperiodisme, l’art, el documentalisme o simplement l’espectacularitat.

Imatges concentracionàries
Fa uns mesos, l’editorial Destino va donar a conèixer Diari d’un fotògraf, que Agustí Centelles va escriure durant la seva estada al camp de concentració francès de Bram del març al setembre de 1939. “L’exposició ens dóna un testimoni únic de l’experiència concentracionària. Fins ara, Centelles ha estat vist com un gran fotoperiodista. Gràcies a les fotografies de Bram se’l comença a considerar com un mestre en el camp de la fotografia documental”, diu Teresa Ferré, comissària de la mostra juntament amb Manuel Guerrero. El camp de concentració de Bram, aplega a l’Arts Santa Mònica cent-quaranta dues fotografies que s’acompanyen de fragments del diari del fotògraf i de tota mena de documents personals estremidors.

Foment del documentalisme
FotoPres s’organitza des de l’any 1982 amb l’objectiu de donar a conèixer, difondre i consolidar la fotografia documental. Cada dos anys, la Fundació La Caixa dóna sis beques a projectes fotogràfics inèdits i tres premis a sèries fetes durant els dos anys previs. El CaixaForum mostra durant els propers quatre mesos cent-trenta-cinc fotografies que tenen com a nexe comú la reflexió al voltant de les condicions de vida de països amb situacions de conflicte. Els premiats d’enguany –Emilio Morenatti, Walter Astrada i Alfonso Moral– s’acosten, respectivament, a la violència de gènere al Pakistan, al caos postelectoral a Kènia i la breu però devastadora guerra al Líban de la primavera del 2008.

Tràfic 09
Fins diumenge, el CCCB presenta per tercer any consecutiu una de les trobades més esperades per als fotoperiodistes. Aquest any, Tràfic 09: experiència fotogràfica destaca per la presència d’alguns dels fotògrafs de Magnum més prestigiats –Mark Power, Bruce Gilden, Chris Steele-Perkins i Carl de Keyzer– que dijous i divendres explicaran la seva feina fotogràfica. És el preludi de World Press Photo 2009, exposició que començarà l’11 de novembre i que l’any passat, durant el mes que es va poder veure, va superar els trenta-cinc mil visitants.

Catorze talents joves
També a l’Arts Santa Mònica acaba de ser inaugurada l’exposició coŀlectiva Talent latent. Comissariada per Cristina Zelich, a la mostra s’hi poden veure sèries fotogràfiques de catorze creadors d’entre vint i quaranta anys, d’entre les quals destaca l’impacte del règim totalitari nord-coreà retratat a Behind the curtain, del nord-americà Thomas van Houtryve i les relacions entre l’home i la natura en espais urbans que Jorge Yeregui mostra a Paisajes mínimos.

Fent l’animal

Steve Bloom s’ha especialitzat en fotografiar tota mena d’animals. Salvatges, mostra de setanta instantànies de gran format basada en el llibre que acaba de publicar Lunwerg i que recull deu anys de feina de Bloom es podrà veure al Zoo de Barcelona fins el proper 19 de desembre. Els ossos, papagais, elefants i pingüins captats per la càmera del sud-africà podran ser comparats pels visitants del zoo amb els animals que agonitzen dins les gàbies.


Publicat a Time Out Barcelona (92, 6–12 de novembre del 2009)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada