8.10.09

'Salam alaykum': Aproximació a l'Islam

Aga Khan és el nom del títol honorífic que porten els imams ismaïlites nizarites (la branca xiïta de l’islamisme seguidora de Nizar). Des del 1817, hi ha hagut quatre imams amb aquesta distinció. L’últim d’ells, Karim Al Husseini, fa cinquanta-dos anys que va ser investit amb aquest honor. Una de les moltes activitats de l’Aga Khan és presidir l’Aga Khan Development Network, institució que es ramifica en diversos àmbits d’actuació, entre els quals hi trobem el Trust for Culture, presidit des del gener del 2002 per Lluís Monreal, que fins llavors havia dirigit la Fundació La Caixa. Tenint en compte aquest vincle entre ambdues institucions no és gens estrany que la impressionant panoràmica que ens mostra Els mons de l’Islam sigui un dels projectes itinerants de CaixaForum que protagonitzen la rentrée expositiva barcelonina. La mostra, comissariada per Benoît Junod, director de l’apartat de museus i exposicions de la fundació Aga Khan, ha passat primer per Madrid, i les més de 150.000 persones que l’han visitat pronostiquen una acollida barcelonina tan positiva com la que els darrers mesos han tingut les retrospectives dedicades a Maurice de Vlaminck, Alphonse Mucha i Joaquim Mir.

Un títol per recordar: Ragaputra kausa

Un viatge selecte i ambiciós
Una de les persones que coneix més exhaustivament Els mons de l’Islam és Concha Gómez, que ha coordinat l’exposició. Ha estat ella qui ens ha explicat fil per randa els objectius, organització i disposició de la mostra, que es podrà veure a Barcelona durant quatre mesos i que, com és habitual, presenta tot un seguit d’activitats paraŀleles, com és el cas de les conferències dels Matins d’art, els tallers infantils o les projeccions programades pels propers mesos. “Volíem trencar el tòpic que l’art islàmic és essencialment geomètric: a la mostra veureu exemples de representacions figuratives, tant humanes com animals”. És el cas de llibres perses del segle XVI com El llibre dels reis i el Jamsa (també conegut com El quintet), que presenta cinc poemes èpics del segle XII de temes tan suculents com les aventures d’Alexandre el Gran o la narració de les vides de dos amants pertanyents a clans enfrontats. “El referent que ens ve al cap, en aquest cas, és la història de Romeu i Julieta”, ens comenta Gómez, que a continuació ens explica el sistema perquè els visitants puguin fullejar el contingut dels llibres que formen part de l’exposició: “Al costat de les obres hem instaŀlat pantalles tàctils amb totes les iŀlustracions dels volums i un resum del contingut del que s’hi explica”. Els mons de l’Islam es divideix en tres grans blocs que comencen al segle IX a Al-Andalus i van desplaçant-se cap a l’Orient. Al-Andalus està representat a través d’elements arquitectònics, fonamentalment, bigues, capitells, mènsules... El visitant arriba llavors al nord de l’Àfrica. “D’Egipte hem seleccionat diverses peces de joieria i unes capses molt maques per guardar-hi versions en miniatura de l’Alcorà. Pertanyen a la dinastia fatimita, la mateixa de l’Aga Khan. Dels otomans hem escollit ceràmica de colors molt frescos, amb influències xineses evidents”. Tot seguit arribem al centre de l’exposició, que porta per títol La fe alcorànica. “L’Alcorà, transmissor de la paraula divina, és el nucli central de la mostra. S’hi poden veure diverses edicions del llibre sagrat d’una bellesa ressenyable. L’exemplar amb pàgines tenyides de blau indi i amb la caŀligrafia daurada em sembla un dels més bonics”. Les caŀligrafies i decoracions alcoràniques canvien en funció de l’època i la zona, i les diferències són, en alguns casos, importants. De Bagdad a Delhi, la tercera part de l’exposició, destaca per l’apartat sobre l’Iran antic i medieval. “Hi ha una gran selecció d’objectes de cristall i ceràmiques, i una túnica de seda d’estil mongol datada del segle XIII que es va trobar al desert pràcticament intacta”.

Més clàssic que mai
Fa uns dies la Fundació La Caixa signava un acord de coŀlaboració amb el Museu del Louvre que en els propers tres anys portarà al CaixaForum cinc exposicions que hauran passat prèviament per París. La primera d’elles, Les rutes de l’Aràbia, tornarà a acostar-nos l’Orient a partir del novembre del 2010. El CaixaForum confirma amb aquest conveni que la seva mirada artística serà d’un abast cronològic més ampli i d’aspiracions més clàssiques, en els propers anys.

Publicat a Time Out Barcelona (88, 9–15 d'octubre del 2009)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada